In het zicht van de haven …

maart 13th, 2020 Geen categorie

Er was eens een fantastisch project met volgens investeerders een “hoog-risico-profiel” … tientallen columns verschenen er in het Financieel Dagblad over de gebeurtenissen tijdens dit leerzame avontuur. Na vijf jaar knokken, met de haven in zicht, volgde een faillissement. Een triest slot van een periode waarin je alles doet wat in je macht ligt om een doel te bereiken.

Space frame

Gesteund door innovatie-stimulerend Nederland, gingen drie kleine bedrijven een samenwerking aan in Netras Mobile Systems BV. Het begon met een reisje naar Göteborg in Zweden waar we een “space frame” gingen bekijken om vervolgens de rechten over te nemen. Dit buizenchassis vormde de inspiratiebron voor een nieuw voertuig.

Stedelijke distributie

Bevoorrading van binnensteden met grote vrachtwagens is een groot probleem. Dit leidt tot het dichtslibben van centra wat de bevoorrading bemoeilijkt. Netras ontwikkelde de City-L, een voertuig wat misschien het best te omschrijven is als een Zwitsers zakmes op wielen. Om stads-distributie te verbeteren en ook voor andere vormen van fijnmazige distributie, kon het voertuig modulaire units vervoeren en wisselen. Laden en lossen was mogelijk van laadperronhoogte tot op grondniveau wat een laadklep overbodig maakt. Daarmee ontstond een klein en vederlicht voertuig wat met rijbewijs B bestuurd mocht worden. Een vrachtwagenrijbewijs was niet meer nodig met een groter chauffeurspotentieel als gevolg.

Je eigen automerk

De City-L had geen achteras en geen bumper wat een probleem was voor de keuring. Uiteindelijk lukte het om er een internationaal typegoedkeuring voor te krijgen. Dat was een cruciaal moment, we mochten een kenteken voeren. Maar wat we nog het meeste bijstaat is het monteren van het NETRAS logo in de gril van het eerste voertuig. Je eigen automerk, een jongensdroom werd werkelijkheid. Het gebeurde op de Bedrijfsauto RAI, bijgestaan door een volkszanger uit café Bolle Jan die bloed-zweet-en-tranen door de evenementenhal liet galmen. Ook wonnen we in diezelfde week de Dutch Design Award. Succes na succes, het kon niet op! We braken de tent af, werden dronken die avond en iedereen begreep het.  

De geur van dode huisdieren

Met een sexy product en een goed verhaal wisten we investeerders, personeel, leveranciers en de eerste vijfentwintig gebruikers voor ons te winnen, enthousiast te maken en te overtuigen. Netras had klanten in vijf landen. Met de veerboot naar Engeland voor het afleveren van een brandweerauto in Liverpool. Tientallen geïnteresseerden stonden te juichen toen de sirene door het ruim van de schip loeide. Minister-President Balkenende kwam proefrijden in Helmond onder veel media-aandacht. We mochten meepraten met de commissie Aboutaleb over het innovatiebeleid van de regering, staatssecretaris van Gennip nam ons op in een speech, Heineken werd klant, prachtig. Ik herinner me ook de verschrikkelijk geur na een proef met het ophalen van dode huisdieren door een mortuarium. De geur kregen we er weken niet uit … Het zijn dingen die je nooit meer vergeet.

Waarom failliet?

We waren heel dicht bij succes, maar waarom dan toch failliet? Een logische vraag die me nog wel eens gesteld wordt. Ik denk dat we te veel wilden. Ons plan was goed maar we hielden ons er niet aan. Als je per week 1 kleine beslissing neemt die nét buiten je focus gaat, dan ben je na 200 weken behoorlijk uit koers. We bouwden geen “middenklasser” maar we ontwikkeld een “Mercedes S-Klasse” en we konden niet meer terug. De enorme druk had ook een negatief effect op de onderlinge verstandhouding. Een belangrijke les. Maar vooral het duperen van investeerders, klanten en leveranciers, daar had ik moeite mee. De geldschieters zelf realiseerde zich veel beter dan wij wat er allemaal mis kon gaan en dan gaan er miljoenen verloren. En helaas gebeurde dat.

Nu voelt dat anders. Gestrand in het zicht van de haven maar een avontuur wat ik nooit had willen missen. Een dure maar extreem goede leerschool.

Wat is er zo leuk aan mijn werk? Business Development is een veelomvattende term en daarom misschien juist weinigzeggend. Daarom heb ik een paar verhalen opgeschreven.